برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

آیا شیشه خودرو نشکن است؟ شیشه جلو خودرو چه جنسی دارد ؟

شیشه خودرو یکی از مهمترین شیشه هایی است که باید دارای استانداردهای ایمنی بسیار زیادی باشد. در صورتی که شیشه اتومبیل از استانداردهای لازم کیفیتی برخوردار نباشد و به راحتی مانند شیشه های عادی شکسته شود می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

هم شرایط برای اینکه سارقان خیلی راحت شیشه را بشکنند و از ماشین سرقت کنند فراهم است هم اینکه در تصادف ها و برخوردها به راحتی شکسته شدن شیشه می تواند جان سرنشینان ماشین را به خطر می اندازد. از همین رو قصد دارید در این مطلب به معرفی شیشه خودرو بپردازیم. در ابتدا نگاهی خواهیم داشت به آنچه در این مطلب با آن روبرو خواهیم بود:

نگاهی به تاریخچه تحولات در شیشه خودرو

شیشه خودرو : برای بررسی شیشه های مورد استفاده باید به این نکته اشاره داشته باشیم که عموما شیشه های خودرو می تواند دارای دو جنس مختلف باشد، یکی شیشه سکوریت و دیگری شیشه لمینت، هر دو شیشه معمولا در تولید شیشه های مورد استفاده برای اتومبیل کاربرد دارند. اما بیاییم نگاهی به تاریخچه استفاده از شیشه های لمینت در ساخت و تولید شیشه ماشین داشته باشیم.

یکی از مهمترین  دلایل انتخاب شیشه های مستحکمی مانند سکوریت و لمینت برای استفاده در خودرو ها افزایش میزان راحتی و امنیت سرنشینان بود. در اوایل قرن بیستم، خودروها به صورت کالسکه هایی بدون اسب بودند و برای محافظت از رانندگان در برابر وزش باد شدید، از شیشه استفاده کردند تا بتوانند در برابر باد و باران از سرنشینان محافظت کنند و سرنشینان همزمان بتوانند محیط بیرون از ماشین را هم ببینند.

اما شیشه های معمولی مورد استفاده در آن شرایط تنها می توانست همین نیازها را برطرف کند، در حالی که نیازهای مهم دیگری هم در این رابطه وجود دارد که باید برطرف شود تا امنیت سرنشینان هم حفظ شود. شیشه های معمولی نمی توانستند به خوبی امنیت سرنشینان خودرو را حفظ کنند.

خودرو ها به شیشه خودرو منحصر به فردی نیاز داشتند که در برابر هرگونه آسیب طبیعی بتواند از سرنشینان محافظ کند. بدو استفاده از شیشه های لمینت باید بدانید که در صورت استفاده از شیشه های معمولی اگر شیئی به هر دلیلی به شیشه برخورد می کرد یا وسیله نقلیه دچار حادثه میشد، سرنشینان به مخاطره می افتادند و امکان پرت شدن آنها از خودرو نیز وجود داشت.

از همین رو شیشه خودرو باید تغییراتی را تجربه می کرد که بتواند به این واسطه نیازهای سرنشینان را برطرف سازد. به همین دلیل و برای ایجاد این تحولات بعدها در سال اوایل قرن بیستم، یک شیمیدان فرانسوی به نام موفق شد

راز طراحی و تولید شیشه های مقاوم در برابر ضربات و همچنین در برابر خرد شدن را پیدا کند و در این راستا موفق شد که شیشه لمینت را تولید کرده و به بازار برای استفاده در خودرو وارد کنند البته بعد از مدتی شیشه سکوریت هم به شیشه لمینت اضافه شد. یادآوری می کنیم که شیشه های مورد استفاده در خودرو اهمیت بسیار بالایی در امنیت خودرو دارند.

شیشه خودرو چیست ؟

تعریف اولیه شیشه های خودرو بسیار ساده می باشد و نیازی به تحلیل های پیچیده ای ندارد به طور طبیعی هر هر شیشه ای که در وسیله نقلیه شما استفاده می شود اعم از شیشه های پنجره، شیشه جلو و عقب خودرو شیشه خودرو نام دارد.

حتی اگر ماشین شما سانروف هم باشد شیشه ای که برای سانروف ماشین در نظر گرفته می شود هم در بسیاری از موارد در همین تعریف جای دارد. در بیشتر خودروها، یک کانال شیشه ای وجود دارد که به حفظ آن کمک می کند و در صورت شکسته شدن شیشه، می تواند خرده ها را در خود نگه دارد تا مانع از ریختن شیشه ها در خودرو شود.

شیشه خودرو در تمامی طول دورانی که به عنوان یک شیشه بر روی ماشین شما قرار دارد با خطرات زیادی روبرو است که باید خود را در برابر این خطرات به خوبی حفظ کند تا ایمنی و امنیت مورد نیاز سرنشینان خودرو را فراهم کند. اهداف اصلی و کلی که شیشه خودرو باید در این شرایط دنبال کند این است که بتواند ساختار کلی خودرو و همچنین ایمنی سرنشینان را به خوبی حفظ کند.

برای رسیدن به این اهداف در تولید شیشه های خودرو از دو نوع شیشه لمینت و شیشه سکوریت استفاده می شود. از شیشه های لمینت تقریبا همیشه فقط در شیشه های جلو استفاده می شود، در حالی که شیشه های سکوریت را در هر جای دیگر خودرو نظیر عقب و پنجره های جانبی نیز می توان یافت. شیشه های لمینت و سکوریت هر کدام عملکردهای متفاوتی دارند، اما در کنار هم  شما را در حوادث رانندگی حفظ می کنند و از پرتاب اشیاء تیز جلوگیری می نمایند.

شیشه جلو خودرو چه جنسی دارد؟

همانطور که در بخش قبلی به شما گفتیم شیشه جلو خودرو و شیشه های دیگر خودرو هر دو از شیشه های مستحکم هستند. اما جنس شیشه خودرو در جلو و سایر بخش ها با یکدیگر متفاوت می باشد. ما به شما گفتیم شیشه جلو خودرو معمولا از جنس لمینت ساخت می شود.

قطعا یکی از  شناخته شده ترین بخش های شیشه خودرو، شیشه جلویی ماشین ها می باشد. همانطور که گفتیم این شیشه معمولا از شیشه لمینت چند لایه ساخته می شود که  تحت فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی قرار گرفته است. سپس این اِلمانها به صورت یکپارچه بر روی قاب جلویی خودرو نصب می شوند.

شیشه خودرو نصب شده در قسمت جلویی می تواند راننده و سرنشینان را در برابر بسیاری از موارد و عوامل بیرونی مانند باد و باران، ورود و نفوذ حشرات و زباله ها محافظت کند. این شیشه های خودرو، معمولا آیرودینامیکی طراحی می شوند و همچنین قابلیت جذب اشعه ماوراء بنفش را دارند و بدین ترتیب به سلامت سرنشینان کمک می کنند.

تفاوت اصلی شیشه خودرو با شیشه معمولی، در یکپارچگی آن حتی در هنگام خرد شدن است. به عبارت دیگر این شیشه ها برخلاف سایر شیشه های بکار رفته در ساختمان ها، دارای لایه های شیشه ای متعدد هستند که در اثر فشارهای مختلف ممکن است به صورت یکپارچه خرد شوند.

این بدان معناست که شیشه خودرو خرد شده می تواند شکسته به نظر برسد، اما همچنان به صورت یک تکه با تمام قطعاتش به جا بماند و بدین ترتیب سطح ایمنی بالاتری را ایجاد می کند.

 

شرکت کامادر شرکت شیشه سکوریت  زمینه تولید، فروش، نصب و تعمیر انواع شیشه سکوریت از جمله شیشه نما، شیشه بالکنی، شیشه حمام، پارتیشن شیشه ای، آلاچیق شیشه ای و… همچنین شرکت کامادر دارای نمایندگی رسمی شیشه حمام در شیراز است . با کارشناسان مجرب و دارای گواهینامه بین المللی آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند. برای مشاووره و کارشناسی رایگان باشماره های 02144335292-44305316 تماس بگیرید . برای ارتباط با مدیریت به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.

شیشه عقب خودرو چه جنسی دارد؟

منظور از شیشه عقبی خودرو همه شیشه های به کار رفته در خودرو به غیر از شیشه جلویی می باشد. جنس شیشه خودرو در ناحیه عقب و سرنشینان معمولا از جنس سکوریت می باشد. حتی ماشین هایی که سانروف هم دارند معمولا از شیشه سکوریت در ساخت سانروف استفاده می کنند.

شیشه های عقب در اکثر خودروها به قاب متصل شده و قابل جابجایی و باز شدن نیستند، اما در برخی مدل ها نیز این صفحات کشویی بوده و می توانند به سمت بالا باز شوند. خطوط افقی روی شیشه عقب خودرو برای ارسال جریان برق و گرم کردن شیشه عقب استفاده می شود. این امر باعث می شود تا یخ زدایی صورت گیرد و رانندگان بتوانند در هوای سرد، دید بهتری به فضای بیرونی در عقب خودرو داشته باشند.

تفاوت شیشه سکوریت و لمینت خودرو

شیشه خودرو از دو جنس لمینت و سکوریت ساخته می شود که این دو با هم دارای تفاوت هایی هستند که برخی از آنها عبارت اند از:

شیشه خودرو از جنس لمینت اشعه ماوراء بنفش را تا نود و پنج درصد منحرف کرده و سلامت سرنشین را تضمین می کند.

شیشه لمینت نشکن بوده و به راحتی با ضربه های مختلف شکسته نمی شود حال اگر سرنشین به شیشه جلو اصابت کند دچار بریدگی و پارگی نمی شود.

شیشه های سکوریت اگرچه از یک لایه تشکیل شده اند و در صورت وارد شدن یک ضربه می شکنند اما باید بدانید که این شیشه های می توانند تا هفت برابر شیشه های معمولی مستحکم باشند و در صورتی که شکسته شوند به قطعات بسیار خردی تبدیل می شوند که آسیبی به سرنشینان خودرو وارد نمی کنند.

شیشه لمینت و سکوریت که دارای دو میزان مقاومت مختلف هستند در صورتی که خودرو چپ کند می توانند موجب شوند که خودرو به صورت کامل از ناحیه سقف آسیبی نبیند. یعنی بخشی از فشاری که باید به سقف وارد شود به شیشه جلو خودرو وارد شده و آن شیشه در برابر آن فشار مقاومت می کند

و بخش دیگری از فشار به سمت عقب وارد می شود و موجب خرد شدن شیشه سکوریت عقب خودرو می شود. در طی این اتفاقات فشار وارد شده به سقف کمتر شده در نتیجه سقف به صورت کامل به روی سر سرنشینان خودرو فرو نمی رود که بخواهد موجب بروز آسیب های جدی به سرنشینان خودرو شود.

سخن پایانی

در نهایت باید بدانید که شما وقتی در خودرو خود می نشینید که از قبل طراحان با استفاده از مقاومت و توانایی شیشه های لمینت و شیشه های سکوریت، شیشه خودرو شما را به گونه ای طراحی کرده اند تا ایمنی شما به طور کامل در این ماشین حفظ شود. اگر به هر دلیلی شیشه ماشین شما شکسته شده باشد می توانید سفارش خرید شیشه خودرو خود را به شرکت کامادر ارسال نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]