ترکیدن شیشه سکوریت

ترکیدن شیشه سکوریت زمانی رخ می دهد که شیشه تحت تاثیر فشار و ضربه شدید قرار بگیرد و دیگر توان مقابله با آن را نداشته باشد. همانطور که می دانید شیشه سکوریت به دلیل تولید شدن توسط عملیات حرارتی، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند.‌ اما اگر شیشه های سکوریت به هر نحوی تحت فشار یا ضربه قرار بگیرند، تنش های داخلی آن موجب می شود که شیشه ترک بخورد و یا بشکند.

یک اجاق آشپزخانه مدرن را با یک ساعت دیجیتال نشان داده می شود که زمان را به صورت "12:04" نشان می دهد. درب شیشه ای اجاق شکسته شده است و تکه های شیشه کوچک متعددی در هوا معلق هستند که نشان دهنده لحظه ضربه یا شکستگی است. در داخل فر، یک پیتزا از قسمت سالم باقی مانده درب قابل مشاهده است. محیط آشپزخانه اطراف اجاق تار به نظر می رسد و بر این رویداد دراماتیک تأکید دارد. علت شکستگی شیشه به طور کامل مشخص نیست.

دلایل ترکیدن شیشه سکوریت

تنش های داخلی شیشه سکوریت

یکی از اصلی ترین دلایل ترکیدن شیشه سکوریت وجود شوک های گرمایی و تکانه های حرارتی می باشد. این عامل موجب می شود تا قسمت های آسیب پذیرتر شیشه همچون لولاها و دستگیره ها با افزایش تنش‌ های درونی روبرو شوند و در نهایت ترکیدن شیشه را رقم بزنند. البته به این نکته توجه کنید که منظور از ضربه، ضربه ها و فشارهای بسیار شدید است. چرا که شیشه سکوریت در مقابل فشار و ضربه عادی بسیار مستحکم است.

یک صفحه شیشه ای است که ترک خورده و شکسته و به نظر می رسد از شیشه ایمنی ساخته شده است زیرا به قطعات کوچک ترک خورده و ساختار کلی خود را حفظ کرده است. یک الگوی مشبک یا توری در پشت شیشه وجود دارد که احتمالاً به عنوان یک مانع محافظ یا بخشی از طراحی ساختمان عمل می کند. به نظر می رسد محوطه اطراف یک محیط بیرونی است، احتمالاً بخشی از نمای بیرونی یک ساختمان یا ساختاری که با پانل های شیشه ای طراحی شده است. شیشه هنوز در قاب خود قرار دارد و این نشان می دهد که شکستگی زمانی رخ داده است که در جای خود بوده است.
نمای نزدیک از دست شخصی دیده می شود که پشته‌ای از صفحات شیشه‌ای شفاف را در دست گرفته است. پانل های شیشه ای شفاف هستند و عبارت "TEMPERED GLASS" به طور مکرر در یک لبه با فونت سفید چاپ شده است که نشان دهنده نوع شیشه و استحکام بیشتر آن در مقایسه با شیشه معمولی است. لبه هایی که پانل ها در تماس با انگشتان هستند برجسته می شوند، احتمالاً به دلیل فشار اعمال شده توسط دست یا خاصیت انکساری جزئی لبه های شیشه. تمرکز روی انگشتان است که روی شیشه فشار می‌آورند و برجستگی‌ها و بافت‌های پوست را آشکار می‌کنند. پس زمینه تار است و توجه را به وضوح و کیفیت پانل های شیشه ای معطوف می کند.

آسیب دیدگی لبه های شیشه سکوریت

لبه های شیشه سکوریت حساس ترین و آسیب پذیر ترین بخش این شیشه ها می باشند. در صورتی‌ که یک ضربه ناگهانی به لبه‌های شیشه سکوریت وارد شود، این شیشه ها به سرعت ترک خورده و در نهایت ممکن است دچار ترکیدگی شوند.

تولید و نصب نادرست شیشه سکوریت

اگر تولید و نصب این شیشه ها به درستی انجام نشود و فشار زیادی به شیشه سکوریت وارد شود، ممکن است که این شیشه ها فشار زیاد را متحمل نشوند و بترکند.

تصویر نمای نزدیک از یک شیشه سکوریت می باشد که ترک خورده و در معرض ترکیدن نیز می باشد. بافت دار است که احتمالا بخشی از یک پنجره است. شیشه ظاهری خشن و ترک خورده دارد که دید را مخفی می کند و در عین حال به نور اجازه عبور می دهد. نور شدیدی که از شیشه عبور می کند نشان می دهد که عکس در نور روز گرفته شده است. علاوه بر این، قاب پنجره در بالا و یک طرف قابل مشاهده است، که نشان می دهد ممکن است پنجره بزرگتر از چیزی باشد که در تصویر نشان داده شده است.
یک صحنه از شیشه حمام را با آسیب قابل توجه نشان می دهد. درب شیشه‌ای دوش شکسته است و تکه‌های شیشه در وان و کف حمام پخش شده است. لکه‌های قرمز رنگی وجود دارد که می‌توان آن را به خون تعبیر کرد که در داخل وان و روی برخی از خرده‌های شیشه قابل مشاهده است. یک حوله، همچنین با برخی علائم قرمز، روی زمین در میان شیشه های شکسته دیده می شود. علت آسیب نیز مشخص نیست، اما نشان دهنده شکستن شدید یا تصادفی درب دوش است. در وان حمام آب وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است وان در زمان حادثه استفاده می‌شده است.

وجود ناخالصی در بافت شیشه

از دیگر علل رایج ترکیدن شیشه سکوریت می‌توان به وجود ناخالصی در آن اشاره کرد. از معروف‌ ترین انواع ناخالصی در شیشه سکوریت می‌ توان سولفید نیکل را نام برد. در ابتدا اندازه ی این ناخالصی در شیشه بسیار کم و کوچک است، اما پس از گذشت زمان اندازه ی آن بزرگتر شده و منجر می شود تا بافت شیشه آسیب ببیند و بترکد.

آیا ضخامت بر روی ترکیدن شیشه سکوریت موثر است؟

بله، ضخامت بر روی ترکیدن شیشه سکوریت موثر است. شیشه سکوریت با ضخامت بیشتر از شیشه معمولی مقاومت بیشتری در برابر شکستگی دارد. هرچه ضخامت شیشه سکوریت بیشتر باشد، احتمال ترکیدن آن کاهش می‌یابد. اما باید توجه داشت که شیشه سکوریت نیز در صورت تحمل ضربه شدید ممکن است شکسته شود. از این رو، نصب و استفاده صحیح از شیشه سکوریت نیز می‌تواند در جلوگیری از ترکیدن آن موثر باشد.

تراش نادرست از دلایل ترکیدن شیشه سکوریت!!

از دیگر دلایل ترکیدن شیشه سکوریت می توان به ایجاد تراش های نادرست بر روی شیشه اشاره کرد. کوچک ترین انحرافی در زمان ایجاد برش در شیشه می تواند منجر به ترکیدن شیشه شود. باید دقت داشته باشید که دستگاه به صورت کاملا صاف برای ایجاد سوراخ و یا تراش بر روی شیشه قرار بگیرد. همچنین سوراخ اگر بر روی شیشه ایجاد می شود باید بدون هیچ برجستگی باشد زیرا در غیر این صورت می تواند سبب بروز ترک و در نهایت ترکیدگی شیشه شود.

راه های جلوگیری از ترکیدن شیشه سکوریت

نمای نزدیک از دست فردی را نشان می دهد که تکه ای از شیشه ترک شده را در دست گرفته است. شیشه سکوریت به گونه ای طراحی شده است که در هنگام شکستن به منظور ایمنی به قطعات کوچک و کمتر خطرناک تبدیل شود و این شیشه این الگو را نشان می دهد. شبکه ترک ها و تکه های کوچک و تقریبا مکعبی شیشه از ویژگی های شکستگی شیشه سکوریت شده است. پس زمینه خارج از فوکوس است، اما به نظر می رسد ممکن است تکه های شیشه شکسته بیشتری روی سطح پشت دست وجود داشته باشد.