مهم ترین تفاوت شیشه چاپی و سندبلاست، روش تولید

تفاوت شیشه چاپی و سندبلاست در روش تولید، یکی از مهم ترین تفاوت هاست.

شیشه چاپی به گونه ای است که یک لایه از جوهر یا رنگ روی سطح شیشه چاپ می‌شود. این روش امکان تولید طرح‌ ها، الگوها و تصاویر مختلف بر روی شیشه را فراهم می کند.

در حالی که در روش تولید شیشه سندبلاست، توسط مواد شیمیایی یا دستگاه‌ های خاص، سطح شیشه به طور متناوب خشک و مات می‌ شود. این فرایند موجب ایجاد الگوها، طرح‌ ها یا متنوع کردن سطح شیشه می‌ شود.
بنابراین، تفاوت اصلی بین شیشه چاپی و سندبلاست در روش تولید و ویژگی‌ های نهایی آن‌ها است.

یک محیط اداری مدرن را نشان می دهد که هر قسمت از محیط های مختلف این اداره توسط پارتیشن های سندبلاست شده از هم جدا شده اند. طرح سندبلاست طراحی شده روی این پارتیشن ها، الگوهای هندسی یخ‌زده است که سطحی از حریم خصوصی را فراهم می‌ کند و در عین حال اجازه عبور نور را می‌ دهد. به نظر می رسد این پارتیشن های شیشه ای بخشی از ورودی دفتر یا اتاق جلسه هستند و در آن کمی باز است. در سمت چپ ورودی، یک صفحه شیشه‌ای شفاف وجود دارد که دیدی به اتاق دیگری با طراحی مشابه می‌ دهد. در پس‌زمینه، دفتر به فضایی بزرگ‌ تر و پر جنب و جوش‌ تر باز می‌ شود. تم دکور ترکیبی از رنگ های خنثی مانند خاکستری برای فرش و رنگ های زنده تر مانند قرمز برای برخی از مبلمان است. می‌ توانید میزهایی را با پارتیشن‌ های قرمز ببینید که فضایی را برای کار فردی یا همکاری تیمی پیشنهاد می‌ کند. در بالای سطح کار، سقف به نظر می رسد از کاشی های سقفی معمولی تجاری و نورپردازی یکپارچه تشکیل شده باشد. دیوارها اکثراً سفید هستند و در سمت راست یک درب چوبی قرار دارد که روی آن عدد 306 خورده است که احتمالاً نشان دهنده شماره اتاق دفتر شیشه ای است. زیبایی شناسی کلی دفتر تمیز، مدرن و طراحی شده است تا یک محیط کاری باز و مشارکتی ایجاد کند.

تفاوت شیشه چاپی و سندبلاست در کاربرد ها

کاربرد شیشه چاپی : کاربرد اصلی شیشه های چاپی، دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ ها، نمایشگاه‌ ها، فروشگاه‌ ها و مکان‌ های عمومی می باشد. شیشه چاپی معمولا برای ایجاد زیبایی، تبلیغات و نمایش تصاویر و طرح‌ های مختلف استفاده می‌ شود. همچنین در ساخت پنجره، درب و سایر ساختمان‌ ها نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

کاربرد شیشه سندبلاست : کاربرد اصلی شیشه سندبلاست نیز حفظ حریم خصوصی و افزایش حفظ زیبایی محیط می باشد. این نوع شیشه برای دیوار های پوشیده از شیشه، پنجره‌ ها، درب‌ ها و محوطه‌ هایی که نیاز به حفظ حریم خصوصی دارند، استفاده می‌ شود. همچنین شیشه های سندبلاست اغلب برای کاهش نور و حرارت استفاده می‌ شوند.

بنابراین شیشه چاپی بیشتر برای اهداف دکوراتیو و تبلیغاتی استفاده می‌ شود. در حالی که شیشه سندبلاست بیشتر برای حفظ حریم خصوصی و کاهش نور و حرارت مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

تفاوت شیشه چاپی و سندبلاست در نوع تزیین

در شیشه های چاپی تزیینات و طرح‌ ها به صورت چاپ مستقیم روی سطح شیشه ایجاد می‌ شود. این نوع شیشه می‌ تواند شامل تصاویر، طرح‌ های هنری، الگوها و حتی متن باشد. این روش امکان ایجاد تزیینات پیچیده و دقیق روی شیشه را فراهم می‌ کند.

اما در شیشه های سندبلاست، تزیینات و طرح‌ ها با استفاده از مواد شیمیایی یا دستگاه‌ های خاص، به طور متناوب خشک و مات می‌ شود. این فرایند باعث ایجاد الگوها، طرح‌ ها یا متنوع کردن سطح شیشه می‌ شود.

شیشه چاپی چیست ؟

شیشه چاپی یک فرآیند تولید شیشه تزئینی است که در آن تصاویر، طرح‌ ها و الگوها بر روی سطح شیشه چاپ می‌ شوند. این فرآیند می‌ تواند به صورت دستی یا با استفاده از تکنولوژی‌ های چاپی مدرن مانند چاپ دیجیتال انجام شود.

روش‌های مختلفی برای چاپ روی شیشه وجود دارد، اما چاپ سیلک اسکرین و چاپ دیجیتال از محبوب‌ ترین روش‌ها برای چاپ روی شیشه هستند. در چاپ سیلک اسکرین، یک الگو یا قالب از تصویر یا طرح مورد نظر ایجاد می‌ شود و سپس جوهر یا رنگ بر روی شیشه اعمال می‌ شود. در چاپ دیجیتال، تصویر مستقیماً بر روی شیشه با استفاده از یک پرینتر دیجیتال چاپ می‌شود.

یک ساختمان مدرن با پارتیشن های شیشه ای سندبلاست شده بدون فریم براق را نشان می دهد که به آن ظاهری مدرن و شیک می بخشد. طرح سندبلاستی که روی پارتیشن شیشه ای طراحی شده به گونه ای است کا شکلی همچون موج در سواحل را دارد که از پایین به بالا موج به صورت مات طراحی شده، سپس توسط یک خط موج دار شفاف دو قسمت مات و خطوطی که شکل موج را ایجاد کرده اند و به رنگ سفید هستند را از هم جدا کرده است. رنگ های غالب در صحنه سفید و خاکستری هستند که زیبایی شناسی تمیز و مینیمال را ایجاد می کنند. طراحی داخلی به طور کامل نمایش داده می شود و عناصری مانند دیوار، کف، مبلمان، کاناپه، کاناپه استودیویی (همچنین به عنوان مبل تختخواب شو شناخته می شود)، کفپوش، سقف، منطقه لابی و اتاق را به نمایش می گذارد. در سمت راست پارتیشن شیشه ای یک درب شیشه ای شفاف با فریمی به رنگ چوب دیده می شود. در جلوی پارتیشن شیشه ای دو کاناپه موج دار قرار گرفته که رنگ نشیمن آن قرمز و تکیه گاه به رنگ سفید و قهوه ای می باشد. در سمت چپ پارتیشن شیشه ای پارایشن های دیگری نیز وجود دارند که شامل درب می باشند.

شیشه سندبلاست

شیشه سندبلاست یا همان شیشه شنی‌پاشیده، یک نوع شیشه است که با استفاده از فرآیند سندبلاست (sandblasting) تولید می‌ شود. در این فرآیند، یک جریان قوی از مواد سنگین مانند ماسه یا سایر مواد سنگین به سطح شیشه پاشیده می‌ شود. این روند تا زمانی ادامه دارد که باعث ایجاد تغییرات در سطح شیشه شود.

شیشه سندبلاست معمولاً به دو صورت تولید می‌شود، شیشه سندبلاست یک رو و شیشه سندبلاست دو رو. در شیشه سندبلاست یک رو، فقط یک طرف شیشه پاشیده می‌ شود و طرف دیگر آن صاف می‌ ماند. اما در شیشه سندبلاست دو رو، هر دو طرف شیشه پاشیده می‌ شوند و به نوعی از هر دو طرف به یک شکل نمایی بهره می‌ برند.

استفاده از شیشه چاپی چه مزایایی را به دنبال دارد؟

یک فضای داخلی، احتمالاً یک دفتر یا یک ساختمان عمومی را نشان می دهد که دارای یک پارتیشن شیشه ای است. پارتیشن شیشه‌ای دارای طراحی مات یا حکاکی شده با مربع‌ های شفاف و مات است که یک الگوی شبکه‌ ای را تشکیل می‌ دهد و حفظ حریم خصوصی جزئی را فراهم می‌ کند و همچنان به نور اجازه عبور می‌ دهد. در سمت راست دیوار شیشه‌ای یک قاب درب با دربی بسته قرار دارد که نشان می‌ دهد پارتیشن شیشه‌ای ممکن است دو منطقه یا اتاق را در داخل ساختمان جدا کند. در بالای پارتیشن و درب، به نظر می رسد یک سقف کاذب، نمونه ای از فضاهای تجاری داخلی است.

مزایای استفاده از شیشه سندبلاست

حفظ حریم خصوصی : یکی از مزایای اصلی استفاده از شیشه سندبلاست، حفظ حریم خصوصی است. این نوع شیشه به دلیل مات شدن سطح، امکان انتقال نور به طور کامل را کاهش می‌ دهد. در نتیجه افرادی که در داخل و خارج از ساختمان هستند نمی‌توانند به راحتی از طریق شیشه دیده شوند.

دکوراسیون داخلی و خارجی : شیشه سندبلاست به عنوان یک عنصر دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. الگوها و طرح‌ های مختلفی که روی شیشه سندبلاست ایجاد می‌شود، می‌تواند به زیبایی و جذابیت محیط کمک کند.

کاهش نور و حرارت : شیشه سندبلاست امکان کاهش نور خورشید و حرارت ورودی به داخل ساختمان را فراهم می‌کند. این موضوع می‌ تواند به بهبود کارایی انرژی ساختمان و کاهش هزینه‌ های سرمایش و گرمایش کمک کند.

حفظ زیبایی و تمیزی : شیشه سندبلاست به عنوان یک راه حل برای حفظ زیبایی و تمیزی محیط استفاده می‌ شود. زیرا این نوع شیشه به دلیل مات شدن سطح، آلودگی و اثر انگشت‌ ها را به راحتی نشان نمی‌ دهد.