شکم دهی شیشه سکوریت یعنی چه؟

شکم دهی شیشه سکوریت یعنی چه؟

شکم دهی شیشه سکوریت اصطلاحی است که به خم شدن شیشه در اثر فشار های متعدد و فراوان گفته می شود. برای جلوگیری از این رویداد لازم است یک سری استاندارد ها رعایت شوند.

شکم دهی شیشه سکوریت

شکم دهی شیشه سکوریت حادثه ای است که ممکن است در صورت تحمیل فشار زیاد به شیشه سکوریت، اتفاق بیوفتد. همانطور که می دانید شیشه سکوریت نسبت به سایر شیشه ها از ساختار مقاوم تری برخوردار است بنابراین در برابر ضربه و فشار ها مستحکم تر می باشد. اما با این حال عواملی وجود دارند که می توانند سبب شکم دهی شیشه های سکوریت شوند. نکته جالبی راجب شیشه ها وجود دارد که بیانگر این است که شیشه در سطح مولکولی، مایع است. بنابراین شیشه ها می توانند با گذشت زمان، به علت استفاده از اتصالات نامناسب یا ابعاد غیر استاندارد تحت تاثیر فشار، شکم دهی کنند.

تاثیر ضخامت بر شکم دهی شیشه سکوریت

هرچه ضخامت شیشه سکوریت بیشتر باشد، طبعا مقاومت آن در برابر شکم دهی نیز بیشتر خواهد بود. پس می توان گفت ضخامت شیشه سکوریت با افزایش مقاومت آن رابطه ی مستقیم دارد. بنابراین می توانیم بگوییم هر چه مقاومت شیشه بیشتر شود، احتمال شکم دهی شیشه سکوریت کمتر خواهد شد. بنابراین ضخامت شیشه های سکوریت تاثیر مستقیمی بر روی شکم دهی آن دارد. اما نگران نباشید شما می توانید با کمک و مشورت گرفتن از کارشناسان مجرب شرکت کامادر، با انتخاب درست این احتمال را کاهش دهید.

تاثیر ضخامت بر شکم دهی شیشه سکوریت

چه شرایطی موجب شکم دهی شیشه سکوریت می شوند؟

به طور کلی تغییرات دما و حرارت، تاثیر بسزایی بر روی شکم دهی دارند. زیرا شیشه های سکوریت دچار انبساط و انقباض شده و مقاومت خود را از دست می دهند.

گاهی نیز افزایش غیر استاندارد ضخامت شیشه سکوریت، سبب می شود تا شیشه تحمل وزن خود را نداشته باشد و این سنگینی موجب شکم دهی آن می شود.

در صورت فریم دار بودن شیشه های سکوریت، استفاده از فریم بی کیفیت موجب تحت فشار قرار گرفتن شیشه می شود.

در شیشه های سکوریت لمینت شده، طلق های میانی استفاده شده باید ضخامت مطلوبی داشته باشند. زیرا این لایه ها در فرآیند لمینت شدن، فشار را به طور یکنواخت توزیع می کنند و از شکم دهی شیشه سکوریت پیشگیری می کنند.

نیروی باد به تنهایی به عنوان یک عامل خارجی می تواند موجب شکم دهی شیشه ها شود.

وجود هرگونه عیب یا نقصی در مراحل تولید شیشه سکوریت، می تواند با گذر زمان شیشه را دچار شکم دهی کند.

آیا آهنکاری بر شکم دهی شیشه سکوریت موثر است؟

یکی از راه های تولید شیشه سکوریت، آهنکاری یا همان پوشش فلزی می باشد. روند انجام آهنکاری به گونه ای است که یک لایه مستحکم و فشرده ای درون شیشه ایجاد می کنند. شیشه های سکوریت در هنگام آهنکاری، به دلیل سرعت بالای گرم و سرد شدن، در معرض تنش های داخلی قرار می گیرند. بنابراین ممکن است که این تنش ها موجب بروز شکم دهی شیشه سکوریت شوند.